Många kan nog känna igen sig i en situationen när någon i en nyckelroll blir hastigt och långvarigt sjuk eller att en chef som ses som en stöttepelare överraskande bestämmer sig för att sluta. Ingen är oersättlig brukar det sägas men likväl så måste problemet lösas. Vid andra tillfällen kan det också vara nödvändigt att snabbt byta ut personer som av en eller annan anledning inte fungerar.
Många gånger försöker vakanser lösas med att någon tar på sig dubbla roller, vilket kan medföra att man får negativa följdverkningar för arbetsmiljön. En ny rekrytering, speciellt för nyckelroller tar ofta ganska lång tid och risken är stor att det tappar kraftigt i momentum inom verksamheten.
Ofta leder det till huvudbry hos företagsledningen att kunna lösa detta effektivt och på ett sätt som givetvis skall fungera både på kort och lång sikt.
Beroende på läget så kan en interimslösning på 3-12 månader vara det bästa sättet att lösa situation. Kravet är att den som kommer in har en förmåga att mycket snabbt komma in i rollen. Flexibilitet, lyhördhet, ödmjuket är de personliga egenskaper som krävs. Systemkunnande, erfarenhet och bra processtänkande är de mer praktiska delarna som är ovärderliga i sammanhanget. En bonus är också att det är ganska ofta som interimkonsulten kan upptäcka förbättringspotential och andra synsätt.